Att leva livet.

Jag börjar uppriktigt sagt bli sjukt trött på alla som tjatar om att man ska leva varje dag som om den vore den sista. Det är inte smart nånstans! Visserligen är det bra att ta till vara på livets möjligheter och njuta av Nuet, men knappast att leva varje dag som om den vore den sista. Hur skulle det se ut?

Om idag var min sista dag att leva skulle jag knappast bry mig om vad jag stoppade i mig. Vill jag ha sega råttor och rödvin till middag så kör vi på det! Jag skulle absolut inte laga mat, det tar alldeles för lång tid. Hämtmat går snabbare. Spara pengar? Nej du, vad ska jag med dem till när jag är död? Vi hyr en luftballong i stället. Plugga tysk grammatik och litteratur... skulle inte tro det.

Tänk om man verkligen skulle beté sig så varje dag?! Till slut skulle man ju må sjukt dåligt. Plus att man inte skulle ha några pengar. Nej, det är på tiden att vi byter ut uttrycket "Lev varje dag som om den vore den sista" till något smartare. Självfallet håller jag med om att man ska ta till vara på möjligheter som ges, satsa på sina drömmar och inte bara skjuta upp saker till senare.

Men vissa drömmar och mål kräver faktiskt en del planering. Till exempel så vill jag gärna åka och hälsa på släkten på Nya Zeeland igen. Då måste jag spara pengar. Jag vill jobba som lärare. Då måste jag plugga så jag får en examen. Jag vill vara med på en viss tävling nästa år. Då måste jag träna. Men sen får man ju lön för mödan också, och då känns det så mycket bättre.

Mitt förslag är att vårt nya uttyck ska bli "Lev livet så fullt ut som möjligt". På så viss håller vi dörren öppen för spontanitet och smågalna äventyr, men har ändå kvar en viss framtidstro. För ärligt talat, utan det blir man fan deprimerad!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0