Filmtips.

I förrgår var jag på studentbio på Mensaklubb. De hade ställt fram plaststolar med mjuka sittunderlag och visade film från en projektor på en vit duk. Man måste betala 0,50 Euro för ett slags terminkort och sen kostar varje film 1 Euro. Inte lika bekvämt som en riktig bio, men lätt värt pengarna.

Hur som helst måste jag i alla fall tipsa om filmen, för den var grymt bra. En sån där härlig må-bra-film, som bjöd på många skratt.

Filmen vi såg var Julie & Julia, en film som är baserad på två sanna historier som vi får följa parallellt, regisserad av Nora Ephron.

Den ena historien handlar om den amerikanska kocken, kokboksförfattaren och TV-personligheten Julia Child, som levde 1912-2004. Vi får följa henne i efterkrigstidens Paris och se hur hennes intresse för att äta utvecklas till ett intresse för att laga mat. För oss svenskar är kanske Julia Child inte så jättekänd, men i USA är hon mycket stor. Hon gjorde matlagningen till något helt nytt när hon, tillsammans med Simone Beck och Louisette Bertholle, gav ut kokboken Mastering the Art of French Cooking (Det goda franska köket) 1961.

Den andra historien, som alltså löper parallellt med den första i filmen, handlar om snart 30-åriga Julie Powell (spelad av Amy Adams). Hon har ett mindre tillfredsställande jobb där hon spenderar dagarna med att prata i telefon med folk som på ett eller annat sätt blivit drabbade av 11-september-katastrofen, men drömmer om att bli författare. En dag får hon reda på att en av hennes så kallade vänner har startat en blogg, och inser att det kan hon också göra. Eftersom hon hanterar sin jobbiga vardag genom att laga mat, bestämmer hon sig för att blogga om det. Hon ska, under 365 dagar, laga alla 524 recept ur Mastering the Art of Frensch Cooking.

Julia Child spelas av Meryl Streep och hennes make, Paul Child, spelas av Stanley Tucci. Vill se ni en annan film med de båda rekomenderar jag Djävulen bär Prada. Nog för att jag gillat Meryl Streep tidigare också men efter den här filmen tycker jag att hon är fullständigt fenomenal!

Vill inte säga för mycket, tycker ni att den verkar bra så är det ju bara att kolla på den. Helt klart en film värd att se. Helt enkelt ett måste att se!






Kommentarer
Postat av: Marie - Utmaningen!

svar: jag tar vättern nästa år, även vansbro, Jag startar med Lidinggö:)



en pangbra film! älskar meryl streep, tog ett tag att vänja sej vid att hon även kan spela snälla tanter i filmer:)

2010-05-07 @ 18:15:12
URL: http://rockspots.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0