Träningsplanering

Sitter och filar lite på höstens träningsplanering, får ju lägga om höstens träningsschema p.g.a ändrade förutsättningar och liknande. Finns dock väldigt mycket som jag vill och behöver träna så det gäller att prioritera (och periodisera) rätt. Fram till lördag kommer det dock bli rätt lugnt och mest simning och brädpaddling, eftersom det är tävlingsdags på lördag. Danska Mästerskapen i havs-livräddning! Ska bli sjukt kul.
 
Men åter till träningsplaneringen! Såklart behöver jag träna en hel del i vatten, det är ju ändå där jag tävlar. Först kommer det bli mest simning eftersom jag planerar att vara med på Masters-SM/NM i långbana i Borås i oktober. Därefter kommer det bli fortsatt simning + livräddning i bassängen. Utöver det har vi ju sen landträningen som ska genomföras: rehab, styrka, löpning etc.
 
Hittade två pass (egenltigen ska det vara tre pass, men jag kommer bara att köra två av dem) i senaste Fitness Magazine som verkar både bra och roliga, funderar på att köra dem en del. Har kommit lite ur form så behöver även ägna hösten åt att hitta tillbaka till den mer vältränade versionen av mig själv. En hel del grundträning för livräddning, förbränningsträning, uppbyggnad av kroppen och såklart en extra koll på vad jag egentligen äter i höst alltså (vilket jag redan börjat med). Efter nyår kommer träningen innehålla fortsatt allmänträning för livräddningen/kroppen/hälsan + mer grenspecifik träning i form av livräddning, fensim, löpning osv.
 
Bild från www.fitness-magazine.com - favorittidningen nr 1!
 
Sen var det ju det här med styrketräningen. Har ju inte styrketränat överkroppen sen i mars pga min muppiga handled/tumme/sena/vad fan det nu är som bråkar egentligen (låt oss kalla det handled för enkelhetens skull). Så måste ju se till att handleden håller och att jag inte belastar den fel/för mycket.
 
Summan av kardemumman: Steg 1: tydliggöra höstens träningsmål (vilket dlevis redan är gjort). Steg 2: Göra en översiktsplanering med periodisering. Steg 3: Mer detaljerad planering.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0