Bryt ihop -- Bit ihop

Idag har jag varit hos läkaren, en läkare med ortopedisk specialitet. Han fick trycka och klämma osv på tumme/handlov/handled (men någon röntgen blev det inte) och så tog de blodprov. Inflamation i en av senorna. Ordinerad vila i två veckor (får inte belasta handen/handleden) och voltaren + panodil i 10 dagar. Efter två veckor blir det väl till att öka belastningen gradvis så man inte drar på sig det här igen. Med mindre än fyra veckor kvar till Danska Mästerskapen och precis två månader till SM känns det lite segt att inte kunna träna som jag vill. Ingen styrketräning som belastar handen, ingen simning/lvräddning. :(

MEN, det gäller att se möjligheterna istället för svårigheterna. Nu kan jag fokusera på fensimmet i två veckor, vilket är något jag behöver förbättra. Och det finns ju faktiskt en hel del som jag FÅR träna: löpning, stryka för ben, och bål (så länge inte handleden belastas), balans och rörlighet, simning med benen, simulerad bogsering (dvs frisim där jag endast simmar med vänster arm) och mental träning. Ska bara se till att variera träningen så mycket det går och lyssna på kroppen nu när det blir mer fokus på benen, så inte jag överbelaster dem också. Men det går ju att variera rätt mycket med löpning, styrka, fensim.

Inte helt säker på hur träningsveckan kommer se ut än, men kanske blir det typ så här:

Måndag: Vila
Tisdag: Fensim (anpassat pass)
Onsdag: Löpning distans
Torsdag: Styrka ben, mage, ländrygg
Fredag: Simning (anpassat pass)
Lördag: Löpning intervaller/backe + mage/rygg
Söndag: Vila

+ mental träning
+ promenader med vovven

Behöver snäppa upp kosten också. Är så tråkigt att laga mat när man är själv. Får kanske ta och laga lite extra mycket varje gång så jag får några lunchlådor över.
Tips på nyttiga, snabba luncher någon?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0