Havstävlingsdag

Igår var det havstävlingsdag. Dagen började inte på bästa sätt då vädret var rätt tråkigt med blåst och regn men det är vi ju inte helt ovana vid. Efter busstransport till stranden gick vi för att låna brädor att värma upp på men möttes av beskedet att vi inte fick låna för att värma upp på. De hade inte så många så då skulle det inte räcka till alla som ville träna enligt dem. Men det tror jag visst det att det hade gjort för många länder hade sina egna brädor med sig så vi var inte så många som ville låna. Dåligt!

Första gren var Rescue-Tube-Rescue (lagkapp med torpedlivräddning) för tjejer. Det var rätt blåsigt och det var stora vågor och strömt. Först och främst tog det ett tag innan de kunde köra igång för bojarna som man simmar ut till slet sig i det livliga havet. I alla fall, 6 lag var anmälda men bara 4 startade. Av dessa 4 var det bara ett lag som lyckades ta sig i mål. Det säger lite om hur tuffa förhållanden det faktiskt var. Därför togs beslutet att skjuta upp alla vatten-grenar till efter lunch och köra beach flags först.

Inte helt otippat blev det guld till Robert Hendriks från Nederländerna och silver till Frederik Tortosa från Scweiz. Bronset gick till Christian Ertel från Tyskland. På tjejsidan vann en tjej från Storbritanien som jag i skrivande stund glömt namnet på. Även tvåan är bortglömd men bronset gick till Danmark. Kul & grattis! Vare sig jag eller Jossan körde flags. Inte riktigt min grej det där haha.

Efter lunch var det något lugnare men fortfarande stora vågor och rätt strömt. Strömmen gick längs med stranden och var rätt så stark så man drev en del.

Först ut blev Board Race för killar. Det var bra för då kunde man kolla på deras lopp och fundera ut hur man skulle köra sitt lopp. Det blev till att springa en hel del åt vänster för att inte behöva paddla mot strömmen när man skulle ut och runda brädorna. Efter killarna var det tjejernas tur. Vi körde i två heat och de 8 bästa i varje heat gick vidare till final. Josefin körde i heat 1 men kom tyvärr inte ut i vågorna och skadade dessutom sin axel/skuldra. Det gick så illa att hon fick stryka sig från de andra grenarna.

Jag körde i heat två. Sprang lagom åt vänster och kom ut ganska bra fast låg på mage istället för att sitta på knä. Helt enkelt för stora vågor för att jag skulle känna mig säker på det. Blev ett par fall men lyckades också fånga nån våg p vägen in och fick till rätt bra surf. Blev att springa en del för att komma i mål pga strömmen och vågorna. Kom 13e i heatet. Det är klart att jag satsade på att ta mig till final men helt ärligt är jag rätt nöjd med att bara ta mig runt. SJUKT JOBBIGT! Men kul. :)

Sen var det dags för Run-Swim-Run som för tjejernas del gick i direktfinal med drygt 30 tävlande. Målsättning: komma in topp16 för att få poäng. Var lite långsam i starten och vågade väl inte trycka på max på första löpningen så var nog i slutet av gänget när vi nådda vattnet. Tycker att jag sprang ut bra i vattnet, tog vågorna bra och började simma i rätt läge. Simmade ut bra i vågorna och dök under vågorna som bröt så att jag inte tappade fart. Tror att jag simmade upp mig en hel del på vägen ut. Kom ut och skulle runda första bojen och hade bra läge där så jag slapp värsta fighterna. Skönt. Vid bojen såg man förresten också strömmen även om den var svagare längre ut. Efter rundning av boj två var det dags att sätta kurs mot stranden igen. Jag hade tagit ut bra riktpunkt och simmade dit jag ville, gav inte vika när andra tjejer typ simmade in i mig bakifrån. Nöjd med det. Fick två bra body surf på vägen i också. Började dock springa lite tidigt, kunde tagit en våg till, då kanske (!) jag hade haft chans att slå ca 4 tjejer till. Var trött efter simningen och även om jag hade siktat bättre än andra så fick jag springa tillbaka längs stranden för att runda flaggan som man måste runda. Hade en tjej från Nederländerna framför mig som jag bestämde mig för att springa förbi. Efter rundning av flaggan la jag i en växel till, sprang förbi och höll hela vägen i mål. Kom i mål dödstrött på en 14e plats. Riktigt nöjd med hur jag genomförde mitt lopp även om det finns förbättringsområden.

Sen var det alltså sluttävlat. Blev ingen Board Rescue pga Josses skada. Tråkigt såklart men det är sånt som händer. När det var dags för Board Rescue var havet nämligen lugnare och jag hade kunnat paddla på knä. I alla fall, en rolig sak var att danska tjejerna vann Board Rescue efter ett mycket väl genomfört lopp! Grattis till grannarna! Danskorna fick även medalj (brons?) på Rescue-Tube-Rescue som blev sista gren för dagen.

Strandpasset avslutades med prisutdelning i solsken!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0