Första skoldagen.

Idag var det så dags för första dagen i skolan. Hur jag nu har lyckats med detta så ligger nästan alla mina kurser på tisdagar vilket innebär en väldigt lång dag, från 9 till 18.

Dagens schema:
* 9-11.30 språkkurs övre nivå
* 12.15-13.45 föreläsning: Övergripande historia över den nyare tyska litteraturen.
* 14.15-15.45 seminarie: Problem med den tyska grammatiken för utlänningar.
* 16.15-17.45 föreläsning: Theori över Weimarer Klassik: de estetsika skrifterna av Mortiz, Goethe och Schiller.

Eventuellt ska jag på nåt extra litteraturseminarie på onsdag och på torsdag blir det kanske ett seminarie om tyska som främmande språk. Dessutom har jag möjlighet att läsa språkkurs på torsdag istället, fast då på mellannivå. Egentligen tyckte jag att nivån på dagens språkkurs var lagom, men det blev verkligen en lång dag och jag var helt slut när jag kom hem. Eller, egentligen var jag helt slut redan innan det. Var väldigt trött och disträ under sista förelääsningen. Som tur var slutade vi lite tidigare idag.

Har upplevet en del skillnader mellan universitetsstudierna i Sverige och i Tyskland, förutom att hela systemen är olika uppbuggda. Saker som man lägger märke till först när man är här. Kan vara bra att veta ifall någon annan som ser detta tänkte ta sig utomlands och plugga.

* Föreläsnings- och seminariesalar ser inte alltid ut som hemma! Själv har jag fått erfara att de närmast 
   månaderna inte alls kommer att bli så bekväma som hemma i Sverige. Aulan i en av bygganderna har helt 
   världelösa trästolar och små små träskivor där man ska försöka får plats med blocket så man kan skriva. Ont i 
   ryggen får man också. Idag satt jag med ena underarmen bakom ryggen för att ge stöd. Det funkade rätt bra.
* Föreläsningarna ser inte heller ut som hemma! Semineriet idag var bra. Läraren förstod att man kunde använda
   tavlan till att skriva på och skrev ganska tydligt. Det gör ju det hela så mycket kättare att förstå. Tyvärr verkar
   min literaturlärare har fobi för kritor (ja kritor, kommer till det lite senare) för han skrev så lite som möjligt på
   tavlan. Mest viktiga författares efternamn och det kunde man knabbt läsa. En sån föreläsning tycker jag att är
   rätt svår att följa, även om den är på svenska och nu är allt desutom på tyska så får verkligen anstränga mig 
   för att inte bli helt lost. Jag tycker faktiskt att en lärare bör vara mer tydlig, även på universitetsnivå, och
   skriva centrala begrepp, rubriker, stödord på tavlan. Då får man med det viktigaste och det är ingen risk att
   föreläsningen går för fort.
* Tydligen gillar de inte Whiteboards här utan använder de klassiska gröna tavlorna med kritor.

Intensiv första dag med andra ord!!


Kommentarer
Postat av: roger winell

lycka till allt ska inte vara lätt

2010-04-13 @ 21:27:26
Postat av: Liiina!

har du hamnat i 1800-talet? :)

2010-04-14 @ 00:42:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0