Internationell livräddning - 50 carry

Dags för ett inlägg om den kortaste och snabbaste (indiviuella) poolgrenen i internationell livräddning:

50 manikin carry.


http://www.wetiz.eu/default.php?thisID=98&cogID=16&productDetail=84
Bild från www.wetiz.eu


Precis som vid 100 meter carry går loppet ut på att man så snabbt som möjligt ska ta sig fram till en docka, plocka upp denna och bogsera den i mål. Den största skillnaden mellan dessa båda bogseringslopp är att man inte har några fenor på 50 meter carry (vilket man ju har på den dubbla distansen).


Så här går loppet till:
Starten är en vanlig simstart, dvs man startar från pall. När startsignalen går dyker man i vattnet och simmar (crawl) 25 meter, ut till mitten av bassängen. Där ligget en docka på botten. Man dyker ner och hämtar den och bogserar den sedan på valfritt sätt vidare över till andra sidan av bassängen. Kravet är att dockans mun/näsa måste vara över vattenytan.


Dockbogsering.


Rekord:
Världsrekordet för damer ligger på 35,26 och för herrar på 28,94 - både innehas av italiernare. Är du nyfiken på fler världsrekord klicka här.
De svenska rekorden är för närvarande (om jag har rätt för mig) 39,89 för damer (innehas av Cathrin Carlzon) och 32,33 (innehas av Jesper Levander). Båda sattes vid de Militära Världsmästerskapen 2010.
Själv har jag inte tävlat i 50 meter carry sedan SM 2010 då jag simmade på 45,28. Fast på ett träningsläger i mars i år simmade jag på 44,7 så det ska nog kunna sänkas en del. :) Målsättningen är att simma på 43,19 eller snabbare i (v)år. Tävling på lördag och då ska jag faktiskt simma det.
Uppdatering 2012-05-10: Slog nytt personligt rekord vid de Danske Mästerskapen: 43.67 lyder det nu. Det tar sig!


Avslutar med ett YouTube-klipp av loppet:


Inlagt på YouTube av SLS Dalarna.


Kommentarer
Postat av: ENDENISE - a mama's story

sv: Tack för din kommentar fina människa!

2012-04-17 @ 18:25:43
URL: http://endenise.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0