Internationell livräddning - 100 carry

Dags för inlägg nummer två om de internationella poolgrenarna.

100 manikin carry with fins

Precis som vid 100 manikin tow with fins använder man en docka och glasfiberfenor när man kör 100 carry (bogsering).

http://www.wetiz.eu/default.php?thisID=98&cogID=16&productDetail=84   http://www.olanderswim.se/fenor/bifenor-glasfiber/waterway-rescue-fins

Bild 1 från www.wetiz.eu Bild 2 från www.olanderswim.se



Som jag skrev i förra inlägget tävlar man i en bassäng som är 50 meter lång. Vid starten av 100 carry har man fenorna på sig och dockan ligger på botten av bassängen 50 meter bort, med "fötterna" placerade mot bassängväggen och näsan pekande uppåt.

När startsignalen går dyker man i bassängen och simmar 50 meter för att hämta dockan. Man väljer själv hur man vill simma. En del (de flesta av de snabbaste) kickar (jobbar upp och ner med fötterna, båda fötterna samtidigt) hela vägen under vattnet och andra väljer att bryta ytan relativt tidigt för att kunna använda armarna också.

Efter 50 meter hämtar man dockan vid väggen av bassängen. Det finns lite olika tekniker för att plocka upp dockan, beroende på hur man kommer in mot väggen, vilken hand man vill hålla dockan i och vilken bogseringsteknik man använder. Om jag ska försöka förklara mitt sätt så kickar jag fram till dockan, sätter höger hand på dess hals och vänster hand i väggen. Sedan vänder jag runt så att fötterna kommer mot väggen, höger hand vrids ner och greppar dockans nacke, vänster arm sträcks rakt fram. Så kickar jag upp mot ytan och simmar sedan med crawlbenspark och crawlamrtag med vänster arm. 10 meter har man på sig att bryta vattenytan.

När man har hämtat dockan gäller det att så snabbt som möjligt ta sig tillbaka, men dockans näsa/mun måste hållas ovanför vattenytan hela tiden. Även här finns det lite olika tekniker. Jag simmar crawl (fast bara med vänster arm) och håller dockan i höger hand nere vid skinkan/baksida lår. Vissa lägger upp handen på ryggen och andra simmar på rygg.

Världsrekordet för tjejer ligger i skrivande stund på 56,38 och innehas av samma italienska tjej som har världsrekordet på 100 manikin tow. Killarnas världsrekord innehas också av en italienare och ligger på 47,88. Min bästa tid är 1,07,58 (jag har simmat under 1,07 en gång men då var dockan inte över vattnet hela vägen tyvärr). Vi får se i april vad man kan göra för tid då. :)


Hittar verkligen ingen bild från 100 carry nu, här är en bild från ett träningspass i Spanien i höstas. Var ju på EM där då. Det behövs en del utrustning. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0