Bäriga superbullar

Tänkte dela med mig av ett recept på supersmarriga frukostbullar som jag hittade i Fitness Magazine. Jag tycker att de blir ännu bättre om man även blandar i ca 1dl kesella (men då behövs lite mer mjöl) och 1tsk bakpulver. Man måste ju inte ha bär på bullarna, men om man har det ska man tänka på att trycka ner dem lite i bullarna så att de inte lossnar vid gräddning. Det går ju även lika bra att ha t.ex. solrosfrön på dem. Mängden bär som anges i receptet kommer man inte långt på tycker jag, sist tog jag dubbel mängd bär.


Bäriga superbullar (ca 21st)

Ingredienser:
25g jäst
5 dl fingervarmt vatten
2 morötter
1 dl solrosfrön
½ dl linfrön
1 dl pumpakärnor
1 dl bovetekross
1 dl hirs
½ msk salt
1 msk sirap
13-14 dl dinkelmjöl fullkorn
1 ägg (för pensling)
1 msk gojibär
1 msk tranbär
1 msk inkabär

Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Tillsätt fingervarmt vatten (lite i taget) och blanda tills jästen löser upp sig. Skala och riv morötterna fint. Tillsätt alla ingredienser utom mjölet, bären och ägget. Blanda ordentligt. Häll i mjölet i omgångar och arbeta degen fast och smidig. Spara lite av mjölet till utbakningen. Låt degen jäsa under bakduk ca 40 minuter.

Knåda ut degen på ett mjölat bakbord och tillsätt mer mjöl vid behov. Forma degen till en rulle och dela den i 21 delar. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa under bakduk i 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.

Blanda alla bären i en skål. Pensla bullarna med ett uppvispat ägg och strö bärblandningen över. Grädda i mitten av ugnen i 10 minuter.

Näringsvärde per bulle:

181 kcal; 28g kolhydrat, 6g protein och 4,5g fett.


 

Tycker ni inte att de ser goda ut?


Kommentarer
Postat av: Anna Persson

Mmmmmmgud vad goda de såg ut!

2011-04-11 @ 16:00:47
URL: http://www.metrobloggen.se/mittlivsomanna

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0