Att tävla i livräddning

Att tävla som livräddare är både roligt, utmanande, ger bra träning och gör att man får träffa massa roliga människor. De flesta jag pratar med vet inte om att man kan tävla som livräddare över huvude taget, och helt ärligt så visste inte jag heller det tills för 5 år sedan. Det var i samband med att jag simmade i det militära landslaget i lumpen som jag fick reda på det. Eller, tidigare visste jag att man kunde tävla i nordisk lagkapp (se nedan) men de internationella grenarna (se nedan) var helt nya för mig. Som gammal simmare känndes det dock inte helt onaturligt att gå över till livräddningen. :)

     


Hur tävlar man då i livräddning?
 
Jo, först och främst är livräddningen indelad i Nordisk lagkapp och Internationell livräddning. Det är den internationella livräddningen jag pysslar med och därför vet jag mer om den.

Nordisk lagkapp består av en tävling i bassäng och en sjukvårdsdel. Varje lag består av 3 deltagare och denna form av livräddning förekommer främs i Sverige, Norge och Danmark. I bassängen genomför man en slags staffet där man använder sig av livboj med och utan lina, livräddningsdock och hansalina.

Internationell livräddning genomförs både i pool och på stranden (både på land och i havet/sjö) samt en sjukvårdsdel som kallas SERC. Man använder sig av fenor, livräddningstorped, livräddningsdocka, livräddningsbräda m.m. I internationell livräddning ävlar man både individuellt och i lag. Duktiga läner är till exempel Australien, Tyskland, Spanien, Italien och Holland.

Mina favoritgrenar är 100 carry with fins, 100 tow with fins, 200 superlifesaviour, Boardrace och Surfrace.
Tanken är att varje internationell livräddningsgren ska få ett eget inlägg här på bloggen (inte bara mina favoriter alltså) där man kan läsa mer och se bilder från tävlingar.

Om du vill läsa mer om hur man tävlar i livräddning eller kanske är sugen på att testa själv kan du klicka dig vidare till Svenska Livräddningssällskapet. Här kan du också hitta resultat från tävlingar och annat kul.

Min livräddarkompis Malin har tagit denna fina bild på starten av Board Race under Havs-SM 2011.
Foto: Malin Österman


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0