Danska Mästerskapen Hav 2012

I lördags var jag, Sarah, Sofia, Jesper, Patrik och coach Stefan i Danmark för att (utom tävlan) deltaga på Danska Mästerskapen i Havslivräddning. Trots att det var första höstdagen var det inte alltför kallt i vattnet. Eller jo första doppet var kallt och fram mot kvällen började det också bli kyligt. Men största delen av dagen var det friskt och härligt. Uppehållsväder nästan hela tiden fick vi också. Fin strand i mysigt område gjorde ju inte saken sämre.
 
Fick gå upp 04.15 för att slänga i mig en lätt frukost, packa ner det sista, lasta brädan på taket och rulla mot Helsingborg där jag skulle möta upp de andra som körde från Tylösand. Tog färjan över till Helsingör och sen åkte vi vidare mot Klampenborg strand utanför Köpenhamn. Hann med att känns lite på bräda och simstarter, utforska stranden och så innan första start.
 

Stranden där tävlingarna hökks.
Foto: Patrik Svensson.
 
Jag körde:
 
Surf Race (simning) där jag kom in som bästa svensk bakom tre danska tjejer och före Sarah. Första halven av loppet känndes rätt seg men efter ca halva loppet började jag komma in i simningen och kunde köra på lite hårdare mot slutet. Är dock helt värdelös på löpningen upp på strand och in i mål (eller, kanske inte helt värdelös, men där finns defenetivt förbättringspotential) så det var tur att det inte var någon tajt efter mig som jagade. Ett okej lopp ändå.
 
Sen var det dags för Board Race. Platt vatten, vilket kändes rätt bra för mig som ännu behöver träna upp min kapacitet i vågor. Fick till en okej start till en början. Men sen trillade tjejen till vänster om mig vilket ledde till en våg som tryckte min bräda åt sidan. Tyvärr lyckades jag inte balansera upp det utan trillade i jag med. Sen var det upp snabbt som attan igen för att försöka paddla ifatt det som jag tappat. Fick ett rätt bra, fritt spår så lyckades paddla om en del tjejer (3-5 stycken kanske) och kom in på 8e plats tror jag. 2a svenska bakom Sarah och före Sofia. Själva paddlingen känndes bra. Jag börjar komma in i det där nu. Har ju inte hållt på med brädpaddling såå himla länge. Nästa säsong kan jag desutom börja paddla tidigare eftersom jag har min våtdräkt nu, så nästa år kan jag nog vara hyfsat vass. :)
 
Efter lunchpausen (som jag till stor del spenderade på att träna ski-starter) körde jag Ocean Woman, dvs Ski + Bräda + Simning + Löpning (där ordningen på alla sträckor, utom löpningen som alltid är sist, lottas). Gjorde en för mig BRA ski-start och kom iväg som 3e tjej. Sarah var snabbast iväg. Känndes ganska bra på ski ända tills rundningen av bojen längst ut då jag (nybörjare som jag är) tyvärr tappade balansen och druttade i vattnet. Om det tar tid att hoppa upp på brädan igen så är det minsann mycket lättare än att klättra tillbaka upp i skin, men upp kom jag. Hade dock tappat en del på klungan framför. Men hade i alla fall en dansk tjej bakom mig som trillat tidigare i loppet. Löpningen på stranden mellan ski och bräda var jobbig! Note to self: träna mer strandlöpning. Kom iväg bra på brädan och känd mig rätt stark. Höll även danskan bakom mig. När jag närmade stranden hejades jag fram av självaste Leif legenden Karlborg, lite extra krafter att ta ut innan växlingen över till simning. Där var jag tydligen tröttare än jag trodde, eller nåt. Ville såklart hålla danskan kvar bakom mig, helst plocka ifatt mer på tjejen framför, men danskan bakom mig var riktigt vass på simningen och kom tyvärr förbi mig på vägen in mot strand. Försökte hänga på henne för att ge henne en kampi alla fall, men jag orkade inte hänga på i hennes tempo. I mål kom jag i alla fall, mitt 3e oceanwoman-lopp någonsin.
 
Sist men inte minst var det dags för lagkapper. Sverige fick deltaga med mix-lag eftersom vi inte hade 4 tjejer / 4 killar.
 
Rescue Tube Relay simmade Sarah "offer-sträckan", jag simmade fen-sträckan för att "rädda" henne och grabbarna släpade Sarah över mållinjen (den här lagkappen är ungefär som en räddningsinsats, kul gren!). Tycker att jag gjorde bra ifrån mig på min del, de andra sa också att det såg starkt ut. Nya fenorna funkade utmärkt. Men känndes i låren att man inte kört fiberfenor på länge. Dags att lägga in det i träningen igen.
 
Sist på programmet stod Taplin aka Oceanman/Oceanwoman Relay. Den går till som så att en kör Ski, en kör bräda, en simmar och en springer i mål. Ordningen körs som den individuella grenen (vilken  ju lottades fram, utom löpningen som alltid är sist) vilken den här gången alltså blev ski - bräda - simning. Patrik startade för det svenska laget på ski, Sarah körde bräddelen, jag blev tilldelade simsträckan och Jesper fick springa i mål. Bra kämpat av alla i laget. Osäker på placering dock. :)
 

Svenska laget: Jesper, Sarah, Sofia, Maria (jag) och Patrik.
 
Över lag en bra dag med helt okej resultat och som vanligt mycket bra träning med nya erfarenheter inför framtida satsning (ja, det ska satsas ett år till, EM i Holland då). Hemfärd via Helsingborg - Helsingör, parkerade bilen hemma i Bromölla kvart över nio, nästan precis 16 timmar efter avfärd. Trött trött men rätt nöjd som sagt. :)
 
Igår hade jag både träningsvärk och ont i halsen. Halsen har varit lite bättre idag men inte tillräckligt bra för att träna. Hoppas bli bättre snart så jag kan dra igång höst-träningen på riktigt. Längtar efter gymmet och ett riktigt sim-pass!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0