DRESDEN.

FREDAG:

10.37 (eller vad det nu var) skulle tåget mot Dresden rulla från Greifswald. Fick dock hänga på tågstationen mer än en timme extra, eftersom tåget inte behagade komma i tid. Hörde något om ett banarbete tidigare på sträckan, men vet inte om det stämmer. Spelar mindre roll.

Efter många om och men (fick vänta en timme till senare under resan, vid ett av bytena) kom vi så till slut fram till Dresden. Bodde på hostel riktigt nära tågstationen, tog typ 5-10 min att gå, så det var ju super! Bodde med 5 andra tjejer från Polen (x 2), Slovakien och Spanien. Riktigt trevlig stämning.

Drog ut på stan efter att vi gjort oss lite hemmastadda på rummen. Blev en promenix genom centrum, för gamla delen med superfina byggnader och en del lockande affärer och sen vidare till nya delen. Där var det en typ en lokal festival, ni vet en sån som alla städer har, med massa musik, öl, mat och annat skoj. Blev öl, kebab (annorlunda variant än den hemma), mer öl och dans-dans-dans på gatorna!
Och sommarens första gin och tonic! Härligt.


Utanför tågstationen.


Första ölen. Smakade ovanligt bra.


Me and my beloved roomies.
Fr. v: jag, Monika, Marta, Betka, Veronika och Ana.

LÖRDAG:

Får erkänna att jag var lite småtrött på morgonen (halv åtta) när det var dags att gå upp eftersom det inte blev så många timmars sömn som jag behöver för att känna mig utsövd. Men det var det värt. Tur var i alla fall att det var ganska lugn på alkoholfronten på fredagsnatten för annars hade den historiska rundvandringen blivit sjukt jobbig, haha. Fick se många fina byggnader och höra intressant historia. Dresen är verkligen en superfin stad. Efter rundvandringen blev det lunch i en av Dresdens Biergarten (ölträdgård) och sen knallade vi runt mer i stan i små grupper. Vår lilla grupp gick bl.a. in i Frauenkirche. Så fint! Kollade på lite andra grejer och avslutade eftermiddagen (eller, då hade det ju blivit kväll) med att spana in några av affärerna. Köpte en flaksa vin som vi delade på rummet innan vi begav oss in till stan igen för att äta tillsammans med några andra. År VÄRLDENS GODASTE PIZZA med pesto, bladspenat, färska tomater och mozzarella. Sen avslutades allt med yttrligare en kväll/natt på festen.


Die Frauenkirche.
Tyvärr inga bilder från insidan för man fick inte fota, vilket jag respekterade. Men var verkligen superfint.


Utsikten från rådhusets utkikstorn.


Biergarten i stadsparken.


Försöker få en vettig bild på mig, och Monika bara busar. Haha.
Nöjd med kläderna i alla fall. :)


Hur mysigt är inte detta?

SÖNDAG:

Ytterligare en sen kväll + tidig morgon men var ändå inte överdrivet trött när det var dags att gå upp, packa och tömma rummen. Efter frukost och inlåsning av väskor i bagagerum begav vi oss ner till floden, die Elbe, för att med båt ta oss till utkanten av stan. Mycket mycket fint. Kändes nästan som att man kommit till en liten by. Åkte... "bergbana" upp och kollade på utsikten och gick sen tillbaka. Orkade dock inte ta några foton på tillbakavägen för då hade jag sååå ont i mina benhinnor, hälar och hade desutom fått 3 blåsor på och under tårna.
Lunchade i Dresdens största Biergarten, Schillergarten. Lite kul, eftersom jag ju studerar Schiller bl.a. Sen fick vi stressa som bara den för att inte missa vårt tåg! Efter ca 6,5 timmars resande var vi så tillbaka i Greifswald, trött med MYCKET nöjd efter superhärlig helg. Sov gott den natten. :)


De gör tydligen vin i detta området.


Här åkte vi upp.


Utsikten över Dresden och die Elbe. Ser även bron Das Blaue Wunder.


Schillergarten.


Mittagsessen = lunch.


Jag och Kristina skålar. Visst ser vi nöjda ut?!

Kan verkligen rekommendera alla att åka på en Weekendresa eller liknande till Dresden. Superfin stad och jag har verkligen haft en riktigt bra helg, trots SMÄRTANDE fötter. Ett riktigt hräligt gäng och okej väder hjälper ju också till på traven. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0