Om mig - allmänt



Hejsan!

Vad roligt att Du har tittat in på min blogg. Jag heter Maria och är 26 år. Jag läser till lärare på Högskolan i Kristianstad och jobbar extra som lärare. Mina ämnen är idrott & hälsa och tyska och när jag är klar kan jag undervisa både åk 7-9 och på gymnasiet.

Träning har alltid varit ett stort intresse hos mig. Redan när jag var 3 år började jag på simskola och jag har fått höra att jag var en riktig liten odåga som hellre simmade under vattnet än vid ytan. Vilket bidrog till att jag inte hörde vad simlärarna sa. Har själv mött sådanna barn när jag varit ledare i simskolan.

Under åren har jag hållt på med ett gäng aktiviteter, t.ex. fotboll och boxning, men det har alltid varit simningen som legat mig varmast om hjärtat. När jag var 14 simmade jag mitt första ungdoms SM. Efter det blev det ytterliggare några ungdoms SM, ett junior SM och en drös skånska mästerskap på såväl junior- som seniornivå. Drömmen om OS förblev dock en dröm.

2006 ryckte jag in i lumpen och då fick jag reda på att man kan tävla med försvarsmakten. Jag anmälde genast mitt intresse och har sedan dess varit med i det militära landslaget, först inom simning och numer inom livräddning. Med försvarsmakten har jag fått se många nya platser och träffat många nya människor, vi har alltid fantastiskt roligt ihop och träffar efter att efterleva det internationella militära idrottsförbundets moto: Friendship Through Sport.

Livräddningen är mycket viktigt för mig, inte bara för att jag har lärt känna så många fantastiska människor därigenom. Efter 14 år som tävlingssimmare var det kul att prova på något nytt. Nu för tiden tävlar jag inom internationell livräddning på både nationell och internationell nivå med både det militära och det civilia laget. Ambitionen är att vara med på VM i november 2012, men det är en bit kvar tills dess.

Jag har också jobbat som badvakt 4 somrar i rad på olika friluftsbad i kommunen. Jag trivs med att bidra till gästernas säkerhet och komfort.

I somras gick jag även SLS steg2-utbildning till livräddare, vilket innebär att jag får jobba med bevakning på stranden. Utbildningen genomförs under 2 veckor på livräddarskolan i Tylösand och det är något av det tuffaste och roligaste jag någonsin har gjort.

Jag gillar utmaningar och har även genomfört En Svensk Klassiker, vilket innebär Vasaloppet (90km längdskidor), Vätternrundad (300km cykling), Vansbrosimningen (3km simning i öppet vatten) coh Lidingolöppet (30km terränglöpning) inom 12 månader. Simningen var det som gick bäst, vilket kanske inte är så lustigt. Jobbigast var nog Vasaloppet, eftersom jag totalt tränat 5 mil på rullskidor och 3 mil på snö inför det 9 mil långa loppet. Det är ju ingen utmaning om man tränar innan, haha. :)

bloggen kan ni framför allt läsa om det som rör livräddningen, dvs träning, kost och tävling, men även en hel del vardagsbestyr och lite annat smått och gott kommer finnas med på ett hörn. En idrottssatsning innehåller ju många komponenter som alla måste fungera ihop.

Har du några frågor är det bara att skriva en kommentar. Tips på andra bloggar inom träning och hälsa mottages också gärna.

Hälsningar Maria

per aspera ad astra - genom svårigheterna till stjärnorna

 Vår lilla sötnos   I Indien på militärt OS 2007, på den tiden då jag fortfarande simmade   Är soldat i hemvärnet också 
 Min underarm, min trdeje tatuering, mitt moto...    Jag och älsklingen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0