Masters-SM/NM långbana

Då var 2012 års masters-SM/NM i simning i långbana (dvs 50metersbassäng) avklarat. Sorry att resultaten dröjt, orkade helt enkelt inte mobilblogga i bilen hem på söndagen och igår hade jag fullt upp med jobbet.
 
Tävlingen gick alltså av stapeln i Borås Simarena, mycket fin anläggning och en helt okej bassäng. Trackstartpallar - woho! :) Synd bara att man inte har möjlighet att träna på sådanna pallar hemma... Men ändå kul att tävla med dem. Lagom temp i vattnet var det med. Gillar inte när det är för varmt. Tyvärr kunde jag ju inte tävla på fredagen så det blev bara en dags tävling för mig med följande sträckor och tider:
 
100 frisim: öppnade rätt segt på 32.41 men fick till en hyfsad (om man jämför med första 50m) hemgång på 34.70. Sluttid 1.07.11. Inte mycket att hänga i granen, ville helst vara under skamgränsen 1.07 (vet inte riktigt vad jag har gjort som bäst i 50metersbassäng dock) men lyckades alltså inte riktigt med det. Får helt enkelt erkänna att det inte blivit tillräcklig mängd kvalitativ simträning för bättre tider. Ja, och hela sista veckan var jag ju förkyld men tror mest det handlar om träningen faktiskt. Visst ja, kom 2a på SM och 4a på NM i min åldersklass 25-29 år.
 
400 frisim: Med ett lopp i kroppen kände jag mig mer på G inför detta lopp, min gamla parad-distans, även om jag var lite nervös eftersom det var så länge sen jag simmade det och eftersom 100 meter inte gick så bra. Tycker ändå att jag gjorde ett helt okej lopp på 5.01.71. Ganska stor skillnad mellan första och andra 100ingen, men sen höll jag jämt tempo vilket var en av målsättningarna. Är ändå rätt nöjd med den tiden även om jag helst ville under 5 minuter. Även nöjd med placeringarna, för det var ett par tjejer med bra tider i min åldersklass som jag lyckades slå. Kom 1a på SM och 3a på NM.
 
Förmiddagen avslutades med 4 x 50 meter frisim som vi simmade i åldern 120-159år (alltså lagmedlemmarnas sammanlagda ålder). Laget bestod av Malin Svensson, Theres Bolin, Karin Elmberg och jag. (Utöver oss fanns även Gustav Karlssson med och representerade KSLS.) Lagets tid blev 2.07.03 vilket gav en 3e-plats och min tid på sista sträckan var 30.33 - lite surt, ville ju helst under 30 såklart.
 
På eftermiddagen simmade jag först 100 bröstsim: Bröstsim är jobbigt (!) när man mest tränar frisim. Dock var det ingen större konkurrens i min åldersklass då det bara var jag och en tjej till (med betydligt sämre anmälningstid än jag). Visste ju i princip redan innan loppet att det skulle bli guld, så försökte fokusera helt på mig själv: min teknik, min fart, min prestation. Lyckades ändå trycka på rätt bra, men vid 75 meter kändes det som att någon slog mig med en slägga - mjölksyraaaa! Kom in på en inte alltför härlig tid av 1.27.39 men öppningen på 40,66 var faktiskt bra för att vara i 50a. Att jag sen blev nockad av mjölksyra är en annan sak - satsade i alla fall fullt ut, även om det inte höll (tidsmässigt) hela vägen. Placeringsmässigt blev det som jag trodde - 1a på SM och 1a på NM med 19 sekunder ner till tvåan. Men jag undrar - Varför simmar så få 25-29åringar bröstsim?!
 
Sista sträckan blev 50 frisim. Ville ju helst under 30 sekunder, men det har jag inte gjort alltför många gånger (undrar om jag har gjort det alls, är inte så duktig på mina personliga rekord i långbana) så 30.97 får väl klassas som okej efter omständigheterna. Lite mer styrketräning med vikter och mer simträning så ska jag nog snart göra under 30 utan problem! 6a på SM och 8a på NM blev placeringarna där.
 
Överlag är jag i alla fall nöjd med helgens tävling. Inte minst har det gett en massa ny motivation till att träna på. Får också respons på hur träningen går och kan anpassa träningen efter det. Nu tränas det vidare mot nya mål! :)
 
På kvällen var det ju KAMRATFEST också! :) Inledde med lite förfest hos en lagkamrat. Därefter tog vi hissen ner till middagen (klockrent att bo på samma hotell som festen). Det serverades god buffé och ett glas öl/vin. Ja, sen fick man ju köpa mer dricka om man ville. Hamnade mellan två trevliga herrar som båda bjöd upp till dans när det var dags. Kul att dansa lite bugg och sånt för omväxlingsskull. Ja, det blev lite modern dans också såklart. En härlig blandning av både musik och folk när deltagarna på tävlingen är mellan 20 (egäntligen ska man vara 25 för att vara med på masters, men det finns en pre-mastersklass) och typ 80 år. :) Ser redan fram emot SM i kortbana i mars - i Södertälje om jag inte missminner mig! :)
 
 

Kommentarer
Postat av: kajsa

Bra jöbbat! I mars följer jag med också, garanterat!!

2012-10-10 @ 06:26:57
Postat av: kajsa

Bra jöbbat! I mars följer jag med också, garanterat!!

2012-10-10 @ 06:28:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0