SM hav 2013

I lördags var det SM i havslivlräddning i Tylösand. Vädret var bra, soligt och fint. Eller, det var nästan för bra, inte EN våg fanns på havet. Lite tråkigt.

Första disciplin för mig blev Board Race. För en gångs skull fick jag faktiskt en bra start. Bara danska Katrine var snabbare. Däremot paddlade Sarah och junioren Johanna ganska snabbt förbi och jag lyckades inte riktigt hänga med. Det känns inte som att det fattas så mycket för att vara med lägst fram, men visst, avståndet hinner ju växa under ett race. Helt okej lopp i alla fall.
Kom 4a av alla tjejer, 3a i öppna seniorklassen och 2a på SM.

Därefter körde jag Board Rescue med Sarah. Målsättningen var vinst och det fixade vi! Kul. :)

Efter lunch körde jag Surf Race, dvs simning. Fick en okej start, men danska Katrine springer ju sjukt snabbt på sina långa ben så där hänger man inte riktigt med. Planen var dock att simma förbi henne och vinna. Simmade förbi vid rundning av andra bojen och var först upp ur vattnet men på sen lilla löpsträckan till målet trampade jag fel en gång och tappade den lilla fart jag hade. Om jag inte hade fipplat där så tror jag att jag hade tagit det! SJUKT BESVIKEN över den andraplaceringen. Skrev och svor och sprakade i sanden, ligg i en hög och grät lite. Mycket osportsligt och dramatiskt. ;) Men men, Katrine gjorde ett bättre race så hon förtjänar väl vinsten, men jag tycker att jag också hade förtjänat det. Skullen simmat om tidigare helt enkelt!
Kom alltså 2a av alla tjejer, 2a i öppna seniorklassen och 1a på SM.

Var riktigt revanschsugen på oceanwoman. Vi körde ordningen Swim - Ski - Board. Min målsättning var att 1 vinna simdelen och 2 inte trilla med skin. Var fortfarande bakom Katrine i första löpningen men lyckades simma förbi tidigare, redan vid första bojen, vilket gav mig möjlighet att dra ifrån mer. Var först upp ur vattnet och även först på löpningen bort till skin. Sen hade jag ju inte paddlat Ski på ca 55 veckor och var även då inte så duktig på det. Är ingen van Ski-paddlare. Me det är Katrine, ho är riktigt duktig så hon drog ju snabbt ifrån. Men jag är nöjd med min Ski-paddling för jag tillade inte och jag lyckades hålla Sarah bakom mig nästan hela vägen! :) I slutet av Ski kom hon förbi och se är hon ju bättre på bräda också. Men jag tycker att jag kämpade på bra även på bräd-delen. Försökte åtminstone ge henne en match. :) Men hon fixade det såklart.
Kom således 3a av alla tjejer, 3a i öppna seniorklassen och 2a på SM. En eloge till junioren Johanna som körde bra oceanwoman-lopp med.

Sist ut var taplin / oceanwoman-relay. Där är man alltså fyra som delar på det ovan. Det var bara ett tjejlag så vi körde med killarna. Först kom Ronnie får Danmark, sen växlade jag och Max till våra respektive Ski-paddlare ungefär samtidigt. Nöjd med ni insats mot killarna! Havs-simningen går rätt bra nu. :) Efter Ski och Bräda låg vi och snabbaste svenska kill-laget i princip bredvid varandra. Sista biten har maxen löpare som springer i mål och där hade killarna ett starkare kort. Lite synd. Hade varit kul om bästa svenska lag hade varit ett tjejlag :) Men jag tycker vi gjorde ett bra jobb!

Nu är det ca 2 veckor kvar till Danska Mästerskapen och sen bli det fokus pool igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0